研究科について

研究科長からのメッセージ

国際平和学研究科は、グローバル化の加速に伴いかつてない変化をしている国際社会を牽引する創造的「世界市民」(Global Citizenship)を養成するために、「平和で持続可能なグローバル社会の構築」に関する高度な研究を推進し、その成果に基づいた教育を実施します。

いま創価大学は、創立50周年(2021年)を目指し、創造的「世界市民」を育成する「人間教育の世界的拠点」構築を目標に掲げて、全学的規模で学部・大学院プログラムの国際化を進めています。国際平和学研究科は、創価大学が推進してきた人間教育の取組の一つの結実であり、国際関係論と平和学の両分野を包括する「国際平和学」を対象とした教育を英語で行い、グローバル社会が直面する様々な問題に対し、人類的視点からの解決策を導く人材の養成を目指します。

国際平和学研究科長 小出 稔

国際平和学研究科の修了者は、国際関係論と平和学の両分野で高度な学識を養い、国内外の企業や政府・非政府機関で各自のキャリアを得て、「平和で持続可能なグローバル社会の構築」に寄与することが期待されます。さらに、国際平和学研究科での学びを通じて、より専門的な分野の研究に関心を得た学生には、本学及び国内外の他大学の博士後期課程への進学を指導します(国際平和学研究科は修士課程までのプログラムです)。
創価大学の新たな歴史を開く国際平和学研究科で、世界中から集う学生の皆さんと共に学べることを楽しみにしています。

理念と目標

理念・目的

国際平和学研究科は、「国際関係論」と「平和学」を含む「国際平和学」を対象として研究と教育を行い、政策構想力と提言力を有する創造的「世界市民」(Global Citizenship)を養成します。

教育目標

国際平和学研究科は以下の教育目標を掲げています。

  1. グローバル化を深める社会が直面する様々な政策課題を、自他共の幸福と繁栄を 目指す世界市民の視座から、創造的に解決する人材の輩出
  2. 「国際関係論」と「平和学」の両研究分野における高度な学識とスキルを有する 人材の輩出

学位論文審査基準

Master’s Thesis Assessment Criteria

Master’s thesis assessment consists of the evaluation of a thesis and final examination (oral presentation). The passing score is 70 points or above.

Evaluation of a master’s thesis (90 points)
  1. Does the student provide a well-written thesis with a clearly structured argument? (15 points)
  2. Is the overall research topic of the thesis realistic and well thought-out? (15 points)
  3. Does the student specify a reasonable research question(s) and support its execution with sufficient evidence? (15 points)
  4. Has the student demonstrated a sufficient understanding of appropriate theories (including International Relations and Peace Studies), methods, practices, and techniques applicable to the research put forward in the thesis?  (15 points)                                                                   
  5. Does the thesis show originality in the application of knowledge (i.e., theory and/or empirical evidence)? (15 points)
  6. Does the student sufficiently show an ability to communicate and evaluate the research findings/results? (15 points)
Evaluation of a final examination (10 points)
  1. Does the student present the research in an effective manner? (10 points)

Master’s Thesis Evaluation Committee and Evaluation Procedures

At the end of the first semester, students select an academic advisor among SIPS faculty members teaching Seminars according to their respective research interests and topics. The students also select a sub-advisor from the remaining of full-time SIPS faculty members. These two faculty members for each student constitute a Master’s Thesis Advisory Committee.

Students submit their master’s theses by the designated period in the second semester of Year 2. Upon submission, each Master’s Thesis Advisory Committee organizes a Master’s Thesis Evaluation Committee by appointing one additional member who is selected from Soka University full-time faculty members teaching a course(s) at the graduate level or from outside of Soka University and is approved by the Dean of the School of International Peace Studies, and conducts a final examination for the submitted master’s theses.. This final examination is open to the public and conducted during the Final Examination Period in the second semester. Students make oral presentations on their theses, followed by a Q&A session with the examiners. The three examiners then meet behind closed doors to decide whether to approve the submitted theses.