Foreword
国際教養学部 学部長 Laurence Macdonald(ローレンス・マクドナルド)
Post-COVID Realities: Overcoming Social Isolation
As nations around the globe emerge from three years of imposed social isolation caused by a global pandemic, we are grappling with societal issues caused by this pandemic. A recent study in the US of 3,300 high schoolers found that more than half reported feeling unhappy or depressed. In the Netherlands, a study found a severe increase in the number of adolescents reporting social anxiety. In Japan, a country previously well-known to have a problem with self-isolation (hikikomori), according to the cabinet office, the nation has seen an increase of 20.6% in the number of those who socially isolate, a result of the pandemic. As parents and educators that grew up before social media, we may think that today’s teenagers have countless opportunities for social interaction through online platforms such as Twitter, Facebook, Instagram; thereby reducing social isolation. However, research into this issue has very mixed results. Sociologists recognize the potential opportunities for interaction through social media by facilitating support systems and connecting people isolated by their physical environment; on the other hand, research also suggests that social media cannot substitute for face-to-face interaction and can create unrealistic expectations that often result in disappointment. Furthermore, an increase in the use of social media equates with increased feelings of social isolation in many youth. However, causality is difficult to verify. In other words, it could be the case that socially isolated individuals spend more time online, rather than the use of social media causes increased feelings of social isolation. Clearly, more research in this area is required but the existing trends are worrisome. So, the question is: as parents and educators, how should we help youth to overcome their growing sense of social isolation. First of all, while online learning helped societies maintain some sense of progress in their education systems during the pandemic, clearly, this is not an ideal way to learn. Delivering educational content for essential subjects is important but only one aspect of the education process; just as important is the formation of adolescent relationships that develop in our teen years. While all too often these interactions can be based on cliques and bullying, they are essential for the development of individuation and independence. Learning how to navigate social relationships happens in high school and spending time in front of a computer screen cannot replicate that experience. Furthermore, events such as entrance and graduation ceremonies are rites of passage for teenagers. During the pandemic, students who were engaged in drama and music clubs, and sports teams were also deprived of this opportunity to nurture their self-identity. So, to parents and educators, I would like to share the following: 1. Avoid online teaching and learning whenever possible; while this may be preferable for some, it prevents social conflict from happening, which is essential for emotional growth; 2. Allow your teenagers to spend time with friends; while this may be difficult to accept in a country like Japan in which the social lives of teenagers are highly controlled, please allow your teenagers time away from juku and school to engage in sports and other hobbies. Even if their hobby is playing video games, if they are playing with others, they are engaged in social interaction and they will grow emotionally as a result. The long term social impact of COVID-19 is still not known, but with love and care, as parents and educators, it is imperative that we help our youth overcome these social/emotional challenges to become socially engaged adults rather than isolated entities.
コロナウィルスの世界的なパンデミック(世界的大流行)によって強いられた3年間の社会的孤独から世界各国が抜け出すと同時に、私たちはこのパンデミックがもたらした社会問題に直面しています。
米国で最近行われた3,300人の高校生を対象とした調査では、半数以上が不幸や憂鬱を感じていると報告されています。オランダの調査では、社会不安を訴える青少年の数が著しく増加していることが明らかになっています。以前から引きこもりの問題を抱えている日本では、内閣府によると、パンデミックの結果、社会的に孤立する人が20.6%増加したといいます。
ソーシャルメディアが発達する以前に育った親や教育者としては、現代の若者(ティーンエイジャー)はツイッター、フェイスブック、インスタグラムなどのオンラインプラットフォームを通じて無数の交流の機会があり、それによって社会的孤立が減少していると考えるかもしれません。
しかし、この問題に関する研究には様々な結論が混在している状況です。社会学者たちは、支援システムを促進し、物理的環境によって孤立している人々を結びつけることで、ソーシャルメディアを通じて交流することが可能であると考えています。一方で、ソーシャルメディアは対面での交流の代わりにはならず、非現実的な期待を生み出し、結果的に失望をもたらす可能性のあることも調査によって示唆されています。さらに、ソーシャルメディアの利用が増えることで、多くの若者が社会的孤立感を深めるとも考えられています。しかし、これだけでは因果関係を立証するのは難しい状況です。つまり、ソーシャルメディアの利用が社会的孤立感を高めるというよりは、社会的に孤立している人がより多くの時間をオンラインで過ごしているという可能性もあるからです。この分野でのさらなる研究が必要なのは明らかですが、目下の傾向は憂慮すべきものがあるのではないでしょうか。
そこで、親として、教育者として、若者の社会的孤立感の高まりを克服するために、どのような手助けをすべきか、ということが問題となります。まず第一に、オンライン学習はパンデミックの間、社会が教育システムの進歩をある程度維持するのに役立ちましたが、明らかにこれは理想的な学習方法ではありません。必須の教科の教育コンテンツを提供することは重要ですが、教育プロセスの一側面に過ぎません。それと同じくらい重要なのは、10代で育まれる思春期の人間関係の形成です。こうした人間の交流は、徒党を組んだり、いじめのもとになったりすることがあまりにも多いですが、個性と自立心を育むためには不可欠なものです。社会との関わり方を学ぶのは高校時代であり、コンピュータの画面の前で過ごすだけでは、その経験を再現することはできません。さらに、入学式や卒業式といった行事は、若者(ティーンエイジャー)にとっては通過儀礼です。パンデミックの間、演劇部や音楽部、スポーツチームに所属していた生徒たちは、自己アイデンティティを育むこのような機会も奪われてしまいました。そこで、保護者や教育関係者の皆さんに、以下のことをお伝えしたいのです。
1. 可能な限りオンラインでの教育や学習は避けること。
オンライン学習が望ましいと思う人もいるかもしれませんが、情緒的な成長に不可欠な社会的葛藤の発生を妨げることになってしまいます。
2. 若者(ティーンエイジャー)が友達と過ごす時間を認めてあげること。
日本のように若者(ティーンエイジャー)の社会生活が厳しく管理されている国では受け入れがたいことかもしれませんが、塾や学校から離れてスポーツや趣味に没頭する時間を作ってあげてください。たとえ趣味がテレビゲームであっても、他者と一緒に遊ぶことで、社会的な交流が生まれ、その結果、精神的に成長するのです。
コロナウィルスが長期にわたって社会的にどのような影響を与えるかはまだわかっていませんが、親として、教育者として、愛情をもち、細心の配慮をして、青少年がこうした社会的・情緒的な課題を克服し、孤立した存在ではなく、社会と積極的に関わる大人になるよう手助けすることが不可欠ではないでしょうか。
+.――゜+.――゜+.――゜
新しく学光ポータル「学修支援だより」が
開設されました!
皆様の感想をお寄せください。
Email:tk-gakkou@soka.ac.jp
+.――゜+.――゜+.――゜
Search-internal-code:faculty-profiles-2017-